Pentru că blogosfera românească e plină de bloguri personale are unor tineri (în general) ce scriu lucruri generaliste, îşi câştigă traficul de pe seama google-ului, ajung la un 100 – 200 de vizitatori zilnici şi atât.
Blogul e o unealtă, trebuie privit ca atare, trebuie folosit ca atare. M-am gândit să fac o listă de motive, de plusuri pe care le-aţi avea în cazul în care aţi aleg o nişă la deschiderea unui blog.
(pentru cei străini de termenul de “nişă”, făcând abatere de la explicaţia din dex, un blog nişat e un blog în care se discută despre un anumit subiect).
1. PUBLIC FIDEL, PUBLIC TARGETAT
Cum spuneam un blog generalist îşi câştiga traficul majoritar de pe căutările google. Dacă bloggerul aude la ştiri că Zăvoranca şi-a făcut o operaţie scrie despre asta, curioşii caută “zavorank shio fakut operatzie” şi ajung astfel pe un asemenea blog. Şi atunci care-i ideea?
Dacă ai un blog nişat chiar dacă cititorii îţi vin de pe google vin interesaţi de domeniul pe care-l discuţi. Dânduşi seama că blogul tău discută doar despre respectivul domeniu revin, astfel îţi clădeşti încet dar sigur un public fidel mereu în creştere.
Există fenomenul viral, acest public fidel discută cu alţi oameni despre respectivul subiect făcându-ţi ţie reclamă gratuită.
2. MONETIZARE MAI UŞOARĂ, MAI SIGURĂ
Pe un blog generalist monetizarea se face în general prin AdSense. Ei da, dar de cele mai multe ori bloggerul pleacă cu ideea “poate ăla e curios şi dă click” sau “poate ăla nu-şi dă seama că-i AdSense şi dă click”.
Ei bine pe un blog nişat, în interiorul articolelor reclamele sunt targetate. Ce înseamnă asta? Dacă ai un articol în care scrii despre pescuit, reclamele afişate conţin link-uri către magazine de undiţe. Aşa cititorul vede mesajul, e interesat şi dă click din interes, nu din greşeală.
La fel şi recenziile. Unui producător de undiţe îi e mai uşor să ofere o undiţă spre recenzie (=review) unui blogger ce vorbeşte doar despre pescuit. Acesta e citit de oameni interesaţi de pescuit ce chiar iau în seamă sfaturile bloggerului.
3. BRANDIG PERSONAL
Scriind pe un blog generalist oameni te percep ca pe simplu blogger. Dacă deschizi un blog în care scrii despre un anumit domeniu deja imaginea se schimbă. Publicul te percepe ca “Cel ce se pricepe” în respectivul domeniu.
Ce înseamnă asta? Dacă ai un blog stabil (scrii pe el peste 6 luni) cu un public mai mare (public ce se formează automat dacă scrii bine, mai mult timp) atunci ai un plus mare în domeniul tău. Ai un plus la angajare, eşti chemat la întruniri, ai o influenţă între practicanţii acelui domeniu.
4. PROGRESEZI PROFESIONAL
Dacă ai un blog nişat automat e necesar să fii la curent cu ştirile, noutăţile, cu ce se mişcă în nişa pe care o discuţi. Lucrul acesta nu poate fi decât un mare şi frumos plus pentru tine.
E adevărat că poţi să fi abonat la feeduri, că poţi să fi la curent şi fără să deschizi un blog, dar dacă tot te chinui să aflii noutăţi, de ce să nu le împarţi, să nu-ţi dai cu părerea, să nu scrii un blog?
BONUS 1: BLOGHEZI DIN PLĂCERE
Trebuie să îţi găseşti o nişă despre care să scrii cu plăcere. Dacă îţi place fotbalul scrii despre fotbal, dacă îţi place pescuitul scrii despre pescuit. Mai mult ca sigur există alţi oameni care împart aceaşi plăcere cu tine.
BONUS 2: EŞTI SALVAT ÎN CRIZELE DE INSPIRAŢIE
În viaţa de blogger există anumite momente în care nu ai inspiraţie ori chef de scris. Ei bine dacă ai un blog nişat eşti salvat, de ce? Pentru că într-o nişă se întâmplă mereu lucruri noi. Aşa că atunci când n-ai chef să scrii un articol mai complex pur şi simplu cauţi o ştire mai recentă pe care o aduci în discuţie, o preiei.
CONCLUZIA?
1. Un blog bun e un blog citit, un blog al cărui public interacţionează cu autorii, un blog ce pune probleme şi ale cărui urmări ating şi viaţa din offline. Un blog nişat scris de un autor cu adevărat interesat de domeniul pe care-l discută e un blog bun.
2. Un blog generalist poate să-şi genereze trafic, dacă autorul scrie noutăţi zilnic (multe) şi targetate ca pe google să apară primele atunci poate ajunge un blog nişat, dar cu mult mai multă munca, iar rezultatele nu sunt nici pe departe la fel de surprinzătoare ca ale unui blog nişat.
Despre ce avem nevoie pentru a deschide un blog nişat, câteva idei generale şi câteva utilitare.